GOGBOTJAARVERSLAG2023<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Lees verder
FEED YOUR HEAD DRUGS & AI FEED YOUR HEAD DRUGS & AI
FEED YOUR HEAD DRUGS & AI FEED YOUR HEAD DRUGS & AI

Festivalverslag

2023
Voorwoord_Kees_de_Groot<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Kees de Groot
Creative director GOGBOT

Kees de Groot

September 2023 streek GOGBOT maar liefst voor de 20ste!

keer in het centrum van Enschede neer. Na een paar jaar durende escapade met het stationsplein was het festivalhart weer terug op de Oude Markt en in de grote kerk. Het blijft een match made in heaven (or hell?) : confronterende kunst en keiharde cyberpunk op het gezelligste horecaplein van Nederland. 

Voorwoord

Bekijk de GOGBOT 2023
AFTERMOVIE

Het thema was tevens het meest controversiële in tijden: Drugs & AI. Met de ondertitel ‘Feed your head’ zette GOGBOT de toon en zwengelde de discussie aan over het thema drugs. Al decennia een thema in de kunst en (tegen-)cultuur en niet meer weg te denken uit onze maatschappij, toch blijft het een taboe.

De ‘War on Drugs’ is springlevend, de gevolgen zijn wereldwijd desastreus. Tegelijkertijd verrijkt Big Pharma zich op legale doch zeer dubieuze wijze aan iedereen die medicijnen nodig heeft, en dat worden er steeds meer. Met het symposium ‘Feed your Head’ namen we het thema drugs en de gebruikers ervan serieus, hier geen vooringenomen oordeel maar ruim baan voor de sprekers die inzichten uit de kunst en wetenschap aan elkaar verbonden. En de AI uit de titel? De opmars van AI is al een tijd bezig maar de afgelopen twee jaar zitten we op een keerpunt: AI voor de massa zorgt voor een onstuitbare revolutie in de (digitale) wereld, waar dit heen gaat weet niemand. Zelfs Big Tech lijkt voor het eerst vertwijfeld over wat het heeft voortgebracht.

Een krachtig instrument dat onze verbeelding aanzet, waar bakken met geld aan wordt verdiend en in de verkeerde handen meer kapot kan maken dan je lief is. Sounds familiar? Volgens GOGBOT is het hoog tijd om de zeggenschap over ons brein en onze aandacht terug te claimen, niet door escapisme maar door bewust eigen keuzes te maken.
Daarom hebben wij de spotlight gezet op de werelden van Drugs en AI. Vier dagen lang was het centrum van Enschede een keiharde kakofonie van kunst, muziek en parties waar niet aan te ontkomen viel. Wat restte was overgave, aan de kunst, de muziek en het hele cyberpunk circus dat GOGBOT ook is. Een waardige jubileumeditie en “the end of an era”, want het was mijn laatste GOGBOT als creatief directeur.

Feed your Head, and be a good chef!

Kees de Groot, Creatief Directeur PLANETART

Festivallocaties<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Festivallocaties

feed your head drug and ai feed your head drug and ai feed your head drug and ai feed your head drug and ai feed your head drug and ai feed your head drug and ai feed your head drug and ai feed your head drug and ai feed your head drug and ai feed your head drug and ai

Grote kerk

Grote kerk

Van 7 tot 10 september was in de grote kerk de thema expositie van het festival te zien.

Feed your Head / Drugs & AI was een expositie waarin de bezoeker in een psychedelische wereld stapte, waarin het plafond van de kerk het canvas vormde voor de trippy projecties van Marco Broeders, die zo alle werken als het ware omlijstte. Bij binnenkomst kon je door een lucide droom dwalen met de game installatie It’s just a Dream (don’t worry) er tegenover speelde robot Mega-Wattson een potje rock. Centraal in de expo waren videowerken te zien van o.a. Lu Yang, Mary Magicc en Coenen en Werkhoven en de kunst-/onderzoeksfilm van Bogomir Doringer. Sculpturen van  Foundedobjects en Ausgang studio gaven body aan de expo. De documentaires van Laura Poitras en Carlo Gabuco lieten juist de schaduwzijde zien van drugs, laatstgenoemde door de macht van de farmaceutische industrie uit te dagen.  

Highlights:

Mary Magicc - housewives making drugs Wat als het synthetiseren van je eigen hormonen net zo makkelijk ging als het koken van een maaltijd? Deze video laat dat zien in een fictieve kookshow, gepresenteerd door transfemme stars Maria en Maria. Met hun Amerikaanse keuken als decor kletsen ze vrolijk over het recept, en geven tussendoor  het patriarchaat er nog van langs. Het werk stemt tot nadenken over de traditionele (Amerikaanse) maatschappij, de rol van vrouwen en mannen en de mate waarin soevereiniteit mogelijk is. 

Carlo Gabuco - Tokhang In de slideshow Tokhang zien we foto’s van de extreem gewelddadige war on drugs in de Fillipijnen, waar onder het bewind van president Duterte duizenden mensen zijn doodgeschoten door de politie. Tokhang is een samenvoeging van de woorden ‘toktok’ (aankloppen) en ‘hangyo’ (smeken) en verwijst naar de modus operandi van de politie, waarbij wordt aangeklopt bij een verdachte dealer of gebruiker, die wordt gevraagd zich over te geven. De foto’s van Tokhang zijn gemaakt door een groep Fillipijnse fotografen en videografen, samengesteld door Gabuco.

Met

Mary Magicc, Coenen en Werkhoven, Robocross, Terence McKenna, Carlo Gabuco, Tobias Williams, Marco Broeders, Anne de Vries, Bogomir Doringer, Founded Objects, Micha Klein, ViaOral, Lauren Riklin & Leander Leutzendorff, Laura Poitras, Aussgang studio, Anita Fontaine, Victor Sonna, Suzanne Treister, Jeroen van Loon, Antivibe & Lu Yang.

Oude Markt

Oude Markt

Hartje centrum was ook het hart van het festival te vinden.

De oude markt aan de voorzijde van de grote kerk was o.a. door local heroes Jelle de Graaf en Joey Kremer omgebouwd tot een openlucht expo annex festivalterrein. Met de cracky campers en drugscontainers waande je je op de set van Breaking Bad. Bij de in stijl ontworpen info stand konden de bezoekers, ons team vrijwilligers en de artiesten terecht voor alle info over het festival.

Maar ook voor alle GOGBOT merchandise, van sokken tot T-shirts. Madame Jeanette, inmiddels vaste prik, bivakkeerde vanaf de opbouw met haar foodtruck links naast de grote kerk. Zij verzorgde elke dag de vegetarische maaltijden, gratis voor medewerkers, betaald voor bezoekers. Aan de andere kant van het plein bevond zich de main stage, waar de highlights van het open air muziekprogramma plaatsvond.

Highlights:

Peaches


Zaterdag hadden we een special guest: de Canadese muzikant en feministische performance kunstenaar Peaches trad op met een live set waarin ze haar signature stijl van electro punkmuziek vermengde met een bizarre theatrale act. Geflankeerd door twee dansers en met een scala aan pakken en pruiken toverde ze zich op het podium om tot allerlei vrouwelijke wezens. Van een pak behangen met siliconenborsten tot een soort gigantische vulva’s. Met haar act vol verwijzingen naar queerness, bdsm en power feminisme zorgde Peaches voor een keiharde afsluiter van de zaterdagavond, waar op het hoogtepunt de hele markt ‘Fuck the Pain Away’ mee schreeuwde.

Met

Viaoral, Jelle de Graaf en Joey Kremer Madame Jeanette 

Music: Peaches, Alienata, Jay Minimal, Ilja, Borg, Ischa, Junkie Digital/Ushguli Football League, Pitch Blender, Punk Showcase Innocent, PRSPCT: Somniac One & Trasher, Lik de Kikker  & Hardcore trainer.

WARP Technopolis

WARP Technopolis

Tijdens GOGBOT opende WARP Technopolis de deuren nog eenmaal voor publiek.

Tijdens het festival konden bezoekers dwalen door de ruimtes van de kelder en de eerste twee verdiepingen van het gebouw. De expo was opgedeeld in de KITT Youngblood expo beneden, het inpandige Museum of the Future (MOTF) op de tweede verdieping, en de ruimte voor experiment; het 360 Lab op de eerste verdieping.  

Highlights:

Youngblood expo
De jaarlijkse Youngblood XPO is altijd verrassend, PLANETART selecteert en showt het beste, meest gedurfde of brutale werk van het afgelopen jaar van de afstudeerders in de richtingen Creative Technology en interaction design van de Nederlandse kunstacademies. Een jury beoordeelt het werk en kiest een winnaar die er met de KITT Youngblood Award vandoor gaat. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de opening van het festival, dit jaar was dat Nelke Cor Mast met de film Head Over Heels. De KITT Youngblood Award wordt gesponsord door KITT engineering. 

Met

Poppi Drugs Museum, Kitt Youngblood Expo, Hugo Kaagman, Nelke Cor Mast/Nelly Dansen, Alex Werth, Lukas Völp, Teresa Fernandez Pello, Lucien Westgeest, The Gamezone, Clara Schweers, Julius Horsthuis, Floris Kaayk, Walter Langelaar, Sara Postolle, Fie Bekkers Andersen, Guido van de Kooij & Rosalinde Vermeulen, Giudo van der Kooij, Katinka Kuipers, Derk Roelofsen, Sanne Lok, Jitske van der Zee & 360 Lab.

Stationsplein

Stationsplein

Het stationsplein was dit jaar festivalhart af, maar nog steeds een drukke festivallocatie.

Niet alleen bevinden de ingangen van WARP technopolis en naastgelegen Spacebar zich hier, het plein is de entree van de stad en daarmee het visitekaartje voor het festival. Bezoekers die per trein arriveerden werden zodra ze het station uit kwamen richting centrum geconfronteerd met een gigantische inflatable van een Mitsubishi pil, een klassieker onder de xtc gebruikers uit de jaren ’90. Een statement en een visuele belofte; vanaf hier wordt het alleen maar wilder!

Met

Ben Georges & Cotcut Design

Wilminkplein

Wilminkplein

Happiness bestaat uit een betonnen bouwwerk dat compleet opgaat in het straatbeeld.

Op de hoek van het Wilminkplein en de kloosterstraat stond een van de hoogtepunten van het festival: de installatie Happiness van studio Dries Verhoeven. Het werk werd voor GOGBOT geïnstalleerd maar omdat er door de beperkte ruimte maar drie à vier mensen tegelijk naar binnen konden was dit werk al een week voor het festival te bezoeken. Zo hadden bezoekers van het centrum van Enschede al een week de tijd gehad om te wennen aan de aanwezigheid van deze bunker.

Highlight:

Happiness is een onopvallend grijs gebouw maar wie naar binnen gaat treft een clandestiene apotheek tjokvol drugs en een humanoid achter de toonbank aan. In een 20 minuten durende sessie legt die - met een kalme vrouwenstem - de werking uit van een aantal veelgebruikte (party-) drugs. Wat gebeurt er in je brein na het nemen van ketamine of MDMA en welk gedrag en gevoel hoort hierbij? De humanoid vertelt het je, zonder waardeoordeel of emotie, wel heft ze eens per sessie een (slaap)lied aan.
Een intrigerende installatie die hoog scoort op het gehalte van ‘Uncanny Valley’. Al is het maar door het contrast tussen geluid en aangezicht, de mechaniek van de robot en het levensechte gezichtsmasker.

Met

Studio Dries Verhoeven

Metropool 

Metropool

Metropool is onze partner voor de nacht, waar de legendarische afterparties van GOGBOT plaatsvinden.

Voor de 2023 editie hadden we de op vrijdag een Acid Rave met o.a. miss Djax en op zaterdag de (hard) Techno Night met o.a. Ben Sims, grote naam uit de techno scene. De afterparties van GOGBOT gaan door tot de vroege uurtjes, tot half zes kon er gedanst worden. 

Met

Xpo: Playmodes

Afterparty Acid Rave: Thomas, P. Heckmann, NKN Nightshift, DJ Draft, and Nerds with Acid.

Wilminktheater

Wilminktheater

Uitvalbasis voor het jaarlijske GOGBOT Symposium, traditiegetrouw op zaterdagmiddag.

We doken in de wetenschappelijke wereld van drugs & AI. Drie gingen dieper op de grote verscheidenheid aan functies die drugs kunnen hebben in de hedendaagse technologie-georiënteerde samenleving. Het symposium wordt gemodereerd door Josephine Bosma. Machteld Busz vertelde over het Poppi Drugs Museum, filmmaker Maartje Nevejan deelde haar ervaringen met shrooms en AI, en kunstenaar en curator Bogomir Doringer toonde zijn film politieke film I Dance Alone.

Met

Machteld Busz, Maartje Nevejan & Bogomir Doringer.

TETEM

tetem

Mediakunst instituut TETEM was weer van de partij tijdens GOGBOT. In 2023 was het de enige locatie buiten het centrum van Enschede, maar het was de wandeling (25 min) of de fietstocht (7 min) weer meer dan waard.

In TETEM was de installatie LIQUID DREAMS van Anika Kappner te zien. Een immersieve installatie over het spel tussen menselijke en minerale intelligentie. Bezoekers konden deel worden van het minerale koninkrijk. Door aanspraak te maken op de ratio én op lichamelijkheid, door middel van sensorische perceptie werd een gevoel van zorg en verantwoordelijkheid opgewekt. Een gevoel dat het hele spectrum van de natuur beslaat, van dieren, planten tot mineralen. Het werk bood een kritisch poëtisch perspectief op de rol die technologie speelt in onze wereld. 

Met

Annika Kappner

Spacebar

Spacebar

SPACEBAR had zijn deuren als club gesloten sinds 1 juli, maar heropende gedurende het festival voor drie avonden en nachten vol dreunende elektronica.

DJ’s uit Enschede en (verre) omstreken kwamen draaien. GOGBOT heeft hart voor lokaal talent, we supporten onze lokale DJ’s en kunstenaars, waarvan we vele groot hebben zien worden in de underground van Enschede. We verwelkomen ze dan ook graag terug in september!

Met

xxx

Keiharde_cijfers<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Keiharde cijfers

BEZOEKERS

2023 7 - 10 sept

Grote Kerk Indoor XPO

  • donderdag
    750
  • vrijdag
    1350
  • zaterdag
    1350
  • zondag
    1200

WARP Youngblood & Museum of the Future XPO

  • donderdag
    627
  • vrijdag
    1623
  • zaterdag
    1701
  • zondag
    1302

Oude Markt Outdoor Area

  • donderdag
    1500
  • vrijdag
    2200
  • zaterdag
    4200
  • zondag
    1450

Overige locaties & events

  • Dries Verhoeven - Happiness (30-08 t/m 03-09)
    125
  • Dries Verhoeven - Happiness (07-09 t/m 10-09)
    323
  • Symposium
    144

Overige locaties & events

  • WARP Opening Party vvk
    77
  • WARP Opening Party deur
    129
  • Metropool Acid Party vvk
    133
  • Metropool Acid Party deur
    51
  • Metropool Acid Party gast
    71
  • Metropool Techno Party vvk
    210
  • Metropool Techno Party deur
    136
  • Metropool Techno Party gast
    2

Totaal

20654

Bereik social media

Bereik nieuwsbrief

bezoekers website

GOGBOT_in_de_media<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

GOGBOT in de media

Afscheid van creatief directeur Kees de Groot

Het was een roerig jaar voor GOGBOT. Niet alleen kon het festival zijn 20 jarig jubileum vieren, ook het aankomend afscheid van creatief directeur Kees de Groot en het volgens sommigen schandelijke thema konden niet onopgemerkt blijven.

Er verscheen een speciale editie van Gonzo Circus, een samenwerking die al jaren terug gaat. Het zomernummer van het kunsttijdschrift werd voor de helft gevuld met artikelen over GOGBOT, met aandacht voor de highlights en een longread over Richard Vijgen. Als kers op de taart haalde GOGBOT de Volkskrant, die een artikel publiceerde over het festival waarin Kees geïnterviewd werd en dat inhaakte op de ontstaansgeschiedenis van zijn geesteskind.

GOGBOT in de media - premiumGOGBOT in de media - premiumGOGBOT in de media - premiumGOGBOT in de media - premium
GOGBOT bij de VPRO
GOGBOT bij het ADGOGBOT in de krant
GOGBOT Gonze Circus
Team_GOGBOT_is<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Team GOGBOT is...

Team

  • Guido Bertling
    General director
  • Kees de Groot
    Creative Director
  • Ine Gevers
    concept en co-curator Feed your Head
  • Josephine Bosma
    co-curator Feed your Head & moderator symposium
  • Gari Koolen
    brand & business manager
  • Robert Voerknecht
    production manager
  • Willemijn Calis
    content manager
  • Philipp Schmidt
    production grote kerk
  • Annebel Bunt
    marketing
  • Jana Borg
    manager museum of the future
  • Fleur Buiel
    production assistant
  • Eva de Wit
    volunteer coordinator
  • Koen Veldhuizen
     music SPACEBAR 
PLANETART<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

PLANETART

PLANETART, de organisatie achter TEC ART, zoekt altijd de grens op. In 1995 opgericht door Kees de Groot.

Ons doel is het aanjagen van maatschappelijk debat en een optimale ontwikkeling van creativiteit om de status quo te doorbreken. We doen dit door het organiseren van landelijke events, festivals en onderzoeksprogramma’s waarbij onze insteek altijd de creativiteit van de mens is. Met een scherp randje welteverstaan. Ons programma is toegankelijk voor een breed publiek, maar heeft altijd een uitdagende, kritische, actuele en reflecterende thematiek, waarbij het voortdurend de vinger aan de pols houdt.
Wij richten ons op de openbare ruimte en zijn toegankelijk zonder gemakkelijk te zijn. Ongemak hoort, moeite doen loont. We werken samen met diverse partners uit onderwijs, kunst, cultuur, wetenschap en bedrijfsleven.
PLANETART behoort bij de zogenaamde BIS-instellingen van het Ministerie van OCW en verzorgt GOGBOT: een beeldbepalend Evenement in Overijssel. Daarnaast draagt ook de gemeente Enschede bij aan de ondersteuning van de organisatie, evenals vele fondsen en sponsoren.

PLANETART wordt sinds 2021 ondersteund door de BIS. Met de gelden en de waardering die we hebben mogen ontvangen hebben we een professionaliseringsslag gemaakt: zakelijke leiding, curatorschap, productie investeringen en marcom. We werken volgens de codes in het culturele veld. Er is een formele Raad van Toezicht opgericht en de statuten van de stichting zijn geactualiseerd. Daarnaast is de structurele samenwerking met een aantal grote landelijke en regionale partners versterkt.

LG Planetart

Creatieve broedplaats


PLANETART opereert vanuit WARP Technopolis, de creatieve broedplaats in het hartje Enschede. PLANETART is penvoerder van de broedplaats. We faciliteren en begeleiden tientallen talenten, kunstenaars, makers en initiatieven die terug zijn te vinden in de programmering van onze evenementen.

PLANETART is ook kernpartner van Cross-TIC, een talent- en ontwikkelingsprogramma voor de jonge makers van de toekomst. We dragen daarmee bij aan de ontwikkeling van de avant-garde kunst en de creatieve industrie; van wezenlijk belang voor de culturele voedingsbodem en het maatschappelijk welzijn in Enschede, de regio Twente en daarbuiten.

Dankwoord<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Dank- & Nawoord

Dankwoord

GOGBOT organiseren wij niet alleen, PLANETART kan niet zonder de steun van onze partners. Een groot woord van dank aan al onze partners, gemeentelijk en anderzijds, voor het mogelijk maken van het festival. We zijn en blijven dat luidruchtige en recalcitrante festival, maar zoals elke puber kan beamen, je gaat alleen daar tegenin waar je stiekem best veel van houdt.

Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, Provincie Overijssel, Gemeente Enschede, PLANETART, Creative Bastards , Niet normaal, Metropool, Wilminktheater / Muziekcentrum, Grote Kerk Enschede, SPACEBAR, WARP Technopolis, Underbelly, TEC ART, Museum of the Future, Totalimage, Enschede Promotie, KITT Engineering, Loxam, Fragma, Gentle Rent, Gonzo Circus, Tuccer, Concordia, AKI ArtEZ, Groenewas, ABCscherm, TETEM

Dank_&_Nawoord<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Nawoord_Guido_Bertling<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Nawoord Guido Bertling

Wie had een jaar geleden gedacht dat ik nu dit nawoord zou schrijven als directeur van PLANETART? Maar het kan gek lopen en inmiddels heb ik mijn corporate omgeving in Leipzig met liefde verwisseld voor de (underground) kunstwereld in Enschede. Mijn eerste GOGBOT in deze functie zit erop, en we kijken terug op een bijzondere en geslaagde editie.

Het was in wezen een terugkeer, want ik ken de organisatie al jaren; ik was nog een jonge AKI student en mediakunstenaar in de dop tijdens de eerste GOGBOT in 2004. Maar ik kwam ook binnen in een turbulente tijd, mijn eerste taak was orde op zaken stellen. Want hoewel PLANETART mede dankzij de toekenning van de BIS door het ministerie van OCW een ongekende groei heeft doorgemaakt, maakt meer geld de zaken ook ingewikkelder: great power comes with great responsibility en verantwoording achteraf. Bovendien geldt vaak ook; hoe meer budget, hoe makkelijker het opgaat. 

Ik heb deze eerste editie in een duo-leiderschap met Kees de Groot gewerkt, waarbij ik de zakelijke kant op me nam. Een fijne manier om het stokje over te nemen en een waardig afscheid van de man uit wiens cyberpunk brein het allemaal is ontsproten. We hebben een gedenkwaardige jubileumeditie neergezet met het meest controversiële thema in jaren: DRUGS & AI en een muziekprogramma dat de Oude Markt stampvol kreeg. Dat dit gelukt is, zie ik als een geslaagde eerste lakmoesproef, nu verder. Op naar meer mooie, verrassende en gewaagde edities van het beste art & technology festival van Nederland! Op naar de volgende GOGBOT!

Guido Bertling, Directeur PLANETART

Guido Bertling Directeur PLANETART
COLOFON<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Colofon