Onze organisatie is er met veel creativiteit in geslaagd om voor het 2e achtereenvolgende jaar, als een van de weinige internationale media art festivals, tijdens de pandemie een uitgebreid programma aan te bieden. Zowel in de publieke ruimte, als in de diverse binnenlocaties, op een veilige en verantwoorde wijze. En dat zonder kenmerkend nacht- en clubprogramma, dat helaas geen doorgang kon vinden.
GOGBOT stelt elk jaar een urgent thema centraal in haar tentoonstellingsprogramma’s, workshops en symposium. In 2021 was dit het thema INFOCALYPSE NOW, een verwijzing naar de enorme ongecontroleerde informatie-diarree die dag in dag wordt uitgestort over ons nietsvermoedende burgers, en de ontwrichtende gevolgen die dit heeft voor de maatschappij. De grens tussen waar en onwaar, feit en fictie, wordt steeds verder opgerekt in deze tijd van deepfake nieuws, deepfake video´s en synthetische media.
We leven in het post-truth tijdperk. Mis- en desinformatie en populisme, aangejaagd door de grote tec bedrijven en kleine complotdenkers, beheersen het publieke discours. Is de INFOCALYPSE aanstaande?
In de zomer van 2021 organiseerden we samen met Stichting Niet Normaal INT in AVL Mundo (Rotterdam) de succesvolle tentoonstelling FAKE ME HARD, dat de opmaat vormde voor het thema van GOGBOT 2021.
Met INFOCALPYSE NOW belichtten we een uiterst actueel thema dat mondiaal impact heeft op onze samenlevingen. ‘Critical fun and play’ is al jaren onze benadering van dit soort maatschappijkritische thema’s en dat liet zich ook tijdens GOGBOT 21 zien in diverse projecten die leidden tot verwondering, confrontatie, reflectie en debat.
2021 was a blast!
2022, here we come!!!!
Kees de Groot
Creative director GOGBOT
Stationsplein
Onder leiding van grafisch vormgevers Roos Groothuizen & Cyanne van den Houten werd het Stationsplein getransformeerd tot de propagandistische totalitaire ministaat Deep State 9, die het festivalhart vormde. Bezoekers moesten langs een autoritaire douanepost om na rigide screening en non-stop blootstelling aan des- en misinformatie een paspoort(ticket)* te ontvangen waarmee zij toegang tot het terrein konden verkrijgen. Er waren film screenings i.s.m. het Ars Electronica Festival, DJ-sets en live radio (zowel op locatie als in de cloud), Virtual Reality streamingsessies vanuit TETEM, en performances, van o.a. Youngblood Awardwinnaar Kexin Hao die samen met het publiek nationalistische full body workouts deed.
*Bezoekers kregen per locatie als collectable een sticker in hun paspoort, zodat zij gemotiveerd werden om zoveel mogelijk locaties en programma’s te bezoeken.
Om bezoekers te motiveren zoveel locaties en programma's te bezoeken, krijgen zij bij iedere bezochte locatie als collectable een sticker in hun paspoort geplakt.
Marnix de Nijs, Joris Strijbos & Eelco Ottenhof & Daan Johan, David Scheidler, Reinier Kranendonk en Jelle de Graaf.
WARP Technopolis
Thuisbasis voor het verzet dat vanuit headquarters WARP Technopolis het gezag van Deep State 9 ondermijnde. Hier konden bezoekers hun zintuigen herkalibreren om zo te ontsnappen aan de hersenspoelingen van het Stationsplein. Q vormde het tegengif voor de IN. Gevestigde namen en opkomend talent (de beste graduates van Nederlandse creative tec opleidingen en regionaal Twents talent van de University of Twente) kwamen samen in een rebelse tentoonstelling verspreid over vijf verdiepingen, van Black Brick's basement tot aan het dakterras van onze vaste partner Sickhouse. Er waren live acts, blindfold shows, workshops, Cinema Obscura, VR-projecten, Saxion FABlab bijdragen en DJ sets.
Traditiegetrouw werden er twee talent awards uitgereikt: de 100% FAT CreaTE Award werd gewonnen door KukiBot en de KITT Youngblood Award ging naar Kexin Hao.
GOGBOT 21 kende een sterk workshopprogramma dat nagenoeg volledig was uitverkocht. De NFT-workshop van Terence Baier was zo populair dat we zelfs stante pede een extra editie moesten inlasten. Ook een speciale vermelding voor deelnemers aan de (uitverkochte) masterclass Volumetric Personas, die drie volle dagen hebben gewerkt met uiteenlopende software als PiFUHD, Mixamo, VQGAN en Blender. GOGBOT 21 bewees eens te meer dat PLANETART een noodzakelijke rol vervult bij het voorzien in de vraag naar hoogstaande educatieprogramma’s die vanuit onze creatieve broedplaats worden verwezenlijkt.
ViaOral, Underbelly, Thomas Floris, Thijmen Pelgröm, sWitches, Simon Scharinger, Morphodynamics, Jeanette Petrick, P&P Services, Klahrk, Sandrine Deumier, Ruben Staps, RGBFAQ, Quintus Glerum, Scum Boy, Niels de Bakker, Matias Brunacci, Marit Reezigt, M4xx_gin4 & L3x, Lu Yang, Lorna Mills, Kübra Doğan, Kexin Hao, Juwon Lee, Julie Patard, Joep Truijen, Jenny Rodenhouse, Jay-Cee Klees, Janine Zielman, Jake Elwes, Ilja Kolosovs, Hussein Faqih, Handi Kim, Gustacv Eckrodt, The FemDem met Loma Doom, Jacky Noise, CARO & AutopsKi, Dolphin, Femke Jurissen, Emily Ghazal, FAB LAB Enschede, Christine Kappé, Bas Arkes, Arno Coenen, Anne Horel, Angel-Rose Oedit Doebé, Amrith de Zoete, Alexander Zanen, Alexander Zanen, Aaajiao
Rijksmuseum Twenthe
We leven in de post-truth, een tijdperk waarin ‘de waarheid’ erodeert en waarin termen als fake news en alternative facts het discours beheersen. In Deep Truth verkennen vijftien (inter)nationale kunstenaars hoe waarheden worden geconstrueerd of gemanipuleerd. Deep Truth is een coproductie van PLANETART en het Rijksmuseum Twenthe, en is de eerste langlopende internationale thematentoonstelling van GOGBOT. Komt dat zelf ervaren, want de tentoonstelling is nog te bezoeken t/m januari 2022!
“Onze samenwerking heeft een prachtige tentoonstelling opgeleverd, waarin meer dan vijftien internationale en nationale kunstenaars uiting geven aan hun ideeën over en worsteling met de waarheid.”
Met: Jenny Holzer, Frederik de Wilde, Jan Robert Leegte, Carlijn Kingma, Current (Provides Ng, Eli Joteva, Artem Konevskikh & Ya nzi), Ben Grosser, Oana Clitan, Tamiko Thiel, Daito Manabe, Floris Schonfeld, Joey Holder, Arita, Baaijens & Marjolein Boterenbrood, Warren Neidich, Sean Hannan, Jonas Staal
Oude Markt
Op uitnodiging van GOGBOT nam Extinction Rebellion de Oude Markt over met een nagebouwd olieboorplatform getiteld Platform of Truth. Onder het platform was een werkplaats ingericht waar bezoekers banners en spandoeken konden maken, en bovenop het platform was ruimte gereserveerd voor talks en workshops. De installatie diende als statement piece en werd dankzij de input van de workshopdeelnemers en discussiegroepen gedurende het festival steeds imposanter.
Platform of Truth was een activistische samenwerking met Extinction Rebellion met een gezamenlijk doel: Tell the Truth, de wapenkreet die Extinction Rebellion gebruikt om te eisen dat overheden de waarheid vertellen over de rampzalige gevolgen van de klimaatcrisis. De tijd van mis- en desinformatie en halve waarheden en laksheid is voorbij, de tijd van de feiten onder ogen komen en handelen is aangebroken. Horeca-ondernemers rondom de Oude Kerk begonnen op de eerste dag al te klagen over de ‘aanstootgevende’ spandoeken die waren opgehangen, dus dan weet je dat je ergens iets goed doet.
Extinction Rebellion Enschede & Extinction Rebellion UK, This Ain't Rock'n'Roll
Metropool
De grammable publieksfavoriet Fractal Spaces van Julius Horsthuis kende het alleenrecht in Metropool. De installatie verkende het fundamentele weefsel van de werkelijkheid. Bezoekers gingen op een audiovisuele reis waar de pure schoonheid van algoritmes centraal stond.
Met Julius Horsthuis hadden we een trekker op het programma staan. Zijn installatie is een overweldigende ervaring die beeld en geluid op spectaculaire wijze combineert en in Metropool volledig tot z’n recht kwam. Fractal Spaces werd dan ook in aanloop naar en tijdens het festival volop geshared op de socials, met mooie plaatjes als resultaat. #gogbot #juliushorsthuis #trippy
Julius Horsthuis
TETEM
Eclipse is een hybride tentoonstelling, die zowel fysiek als online was te ervaren. Deelnemers hadden een gedeelde ervaring waarbij ze de vreemdheid van hun eigen virtuele lichaam ontdekten. Yours Truthfully was een samenwerking tussen drie kunstenaars om ons te helpen navigeren door het post-infocalyptische landschap. Met behulp van verschillende media onderzochten zij mis- en desinformatie en complottheorieën en namen ze bezoekers mee op een reis door de realiteit.
De crème de la crème van virtual reality art. Bezoekers konden met z'n drieën tegelijk verdwalen in Eclipse, waar ze elkaar in de virtuele wereld onverwachts konden tegenkomen.
Met: Ali Eslami & Mathilde Renault, Bianca Carague, Jacco Borggreve, Erik Peters, affect lab
Muziekcentrum
Vier sprekers herijkten de werkelijkheid met hun eigen kijk op deepfake-technologie, alternatieve realiteiten en nepnieuws. Op het programma stonden een talk over de gevaren en geneugten van deep fake porn, de wetenschappelijke en psychologische mogelijkheden van robots en Artificial Intelligence, en de aantrekkingskracht die complottheorieën uitoefenen op o.a. Corona-ontkenners en aanverwante subculturen. De integrale registratie van het Symposium, incluis deep fake pornbeelden, is hieronder via Vimeo terug te kijken, dus maak maar alvast wat tijd vrij.
HIGHLIGHT
Om het Symposium te promoten hebben we de ramen en deuren van het Muziekcentrum beplakt met grote stickers waar o.a.“Deep fake porn!” op stond, dat was leuk.
Met: Katrien Jacobs, Rob van den Hoven van Genderen, Roshan Nejal, Wu Ming 1
Wilminktheater
Een optreden van computerkunstenaar Robert Henke, die verleden en heden met elkaar verbindt. Technologisch kon deze performance ook in de jaren 80 worden uitgevoerd, maar de culturele ontwikkelingen van de afgelopen veertig jaar waren nodig om tot artistieke uitvoering te komen.
Robert Henke gaf een magistrale performance in een volle bak Wilminktheater; vanwege de coronabeperkingen waren we genoodzaakt een aantal liefhebbers zonder tickets de toegang te weigeren. Bedankt, Bill Gates...! Desalniettemin was Henke een absoluut hoogtepunt van GOGBOT 21, die zowel ervaren connaisseurs als jonge liefhebbers van creative tec wist te verenigen onder één dak.
Robert Henke
In aanloop naar het festival is het marketingteam uitgebreid. Er heeft een dubbele inspanning plaatsgevonden, waarbij enerzijds de promomachine onveranderd doorliep, en anderzijds de nodige investeringen zijn gedaan voor de toekomst. Onze social media zijn aan de achterkant gereorganiseerd en we hebben in het geheim meer trackingmogelijkheden geïmplementeerd op onze website en socials. In navolging van China, dan maar? Bedankt voor uw (onvrijwillige) medewerking. We hebben nu beter grip op de resultaten van onze online campagnes. Bij deze presenteren wij de kei. harde. cijfers.
10.477 bezoekers bezochten onze website met een gemiddelde sessieduur van 02:35 minuten, wat neerkomt op meer dan 400 uur. Binnenkort is er een extra datacenter in Enschede nodig om al dit digitale verkeer in goede banen te leiden. Meer dan 10% wist uiteindelijk de weg naar de BESTEL NU knop te vinden. Met 1000 verkochte pre-sale tickets haalden we dus een conversieratio van 10%(!).
Het marketingteam heeft ook hard gewerkt aan een optimale custom journey experience, zowel online als fysiek tijdens het festival zelf. De Deep State 9 op het Stationsplein was niet alleen een levend kunstwerk, maar fungeerde tevens als kassa. Door de penitentiaire inrichting van de Deep State 9 konden we het publiek coronaproof toegang tot het festivalterrein verlenen én rustig de tijd nemen om uit te leggen dat wat de opzet van het festival was (en mensen te overtuige direct een ticket te kopen). Op deze wijze hebben we uiteindelijk alsnog meer dan 400 tickets aan de deur verkocht.
Alles bij elkaar genomen hebben we in 2021 50% meer omzet gehaald uit ticketverkoop t.o.v. GOGBOT 2020. En dat dus zonder nachtprogramma. Met merchandise-inkomsten hierbij opgeteld is dit qua verkoopomzet (excl. horeca) het beste jaar ooit geweest. Over de gehele linie genomen hadden we 1812 betalende bezoekers, plus 16000 bezoekers bij onze locaties in de publieke ruimte, Stationsplein en Oude Markt.
Organic search
Direct
Social
Referral
Other
Er was bijna een verdriedubbeling van het aantal bezoekers dat er voor koos het hele weekend het festival bezoeken. Dit bewijst maar eens te meer dat zelfs na 20 jaar in Enschede nog vraag is naar GOGBOT. We blijven loyaal én nieuw publiek aantrekken.
2021
2020
We bereiken met GOGBOT Vooral BEZOEKERS tussen de 18 en 34 jaar. Hiermee zijn we in lijn met onze missie om jongeren in aanraking te brengen met creative tec.
Onze nieuwsbrieven piekten met een openingspercentage van 32% en 6.6% clicks, waaruit we kunnen concluderen dat we een actief nieuwsbriefbestand hebben.
Wie denkt dat GOGBOT alleen voor mannen is komtbedrogen uit. Uit onze gegevens blijk de verdeling man-vrouw 50-50 te zijn. En EEN shoutout naar onze non-binaire bezoekers!
Vrouw
Man
Non-binair
Onbekend
Op regionaal niveau intrigeerden we Enschede Promotie, Tubantia, 1Twente, Algemeen Dagblad, De Gelderlander en RTV Oost. Nationaal zweerden we samen met Gonzo Circus en De Volkskrant en als hoogtepunt de NPO. Het festival en het getransformeerde Stationsplein Enschede vormde het decor voor een aflevering van Anna’s brains, primetime te zien op de VPRO. Met een hoofdrol voor onze robotische overlord Metropolis. Goed voor de stad, goed voor GOGBOT. Onze ambities voor werelddominantie worden steeds meer werkelijkheid. Ons streven is om een structureel contentpartnernship op te zetten met een partij als De Volkskrant, en daar hebben we met editie 2021 een start mee gemaakt. In de toekomst bouwen we deze interconnectieve samenwerkingen gretig verder uit.
Door in te zetten op zogenaamde doorstroomlocaties konden we onze activiteiten gelukkig (grotendeels) blijven uitvoeren. We maakten bijvoorbeeld van het stationsplein een ‘seated event’, waardoor dit programma in de buitenlucht doorgang kon hebben. Door het inchecken met het festivalpaspoort konden we tevens de verplichte registraties uitvoeren die voor de autoriteiten noodzakelijk waren. Het paste ‘toevallig’ ook nog bij de totalitaire insteek van de programmering. Helaas moest wel een deel van onze nacht- en muziekprogrammering worden afgeschaald of afgeblazen en konden we niet altijd de maximale ruimte benutten die we tot onze beschikking hadden, zoals bijvoorbeeld bij de performance van Robert Henke in het Wilminktheater.
Jona de Haan, Deepikasri Nandakumar, Samantha Valenzuela, Steven Baker, aka Stef, Vy Nguyen, Bert Eulderink, Rene Slot, Renan Machado Cardoso, Mona Staat, Kimberly Woudstra, Lina Morgenroth, Kate Kirillova, Pieter Verras, Daan, Anouk koster, Zoila Plet, Karin Waanders, Martynas Zilinskas, Andra Stoica, Daniel Paskert, Sena Bodur, Andrew/Mahandra, Vanishree, Christos Soukaras, Kashyap, Lasse Middelberg, Rik Vermeer, Mykhailo Brytskyi, Eduard, Jasmijn Haisma, Milena Stoffers, Johanna Soysal, Akin Sahin, Owen Michel, Christos Constantinou, Poushan Shrestha, Britt Wolters, Salma Bahaa, Lia Blaser, Bente van Olderen, Ali Ali, Thuy Thu Huynh, Marina Castro Guerrero, Kaush, Marta, Iris Vos, Cathal McDonagh, Joana Grahl, Ebe Ye, Stefan Minu, Marcus Azoulay, Sana Ben Mohamed, Pietro Camin, Daphne Poorthuis, Lucas Ribeiro Mata, Nina Stevenson, Sofia.
Ons doel is het aanjagen van het scherpe maatschappelijke debat en een optimale ontwikkeling van creativiteit om het status quo van stilstand te doorbreken. We doen dit door het organiseren van landelijke events, festivals en onderzoeksprogramma’s waarbij onze insteek altijd de creativiteit van de mens is. Ons programma is toegankelijk voor een breed publiek, maar heeft altijd een uitdagende, kritische, actuele en reflecterende thematiek, waarbij het voortdurend de vinger aan de pols houdt. Wij richten ons op de openbare ruimte en zijn toegankelijk zonder gemakkelijk te zijn. Ongemak hoort, moeite doen loont. We werken samen met diverse partners uit onderwijs, kunst, cultuur, wetenschap en bedrijfsleven.
PLANETART behoort bij de zogenaamde BIS-instellingen van het Ministerie van OCW en verzorgt GOGBOT; een beeldbepalend Evenement in Overijssel. Daarnaast draagt ook de gemeente Enschede bij aan de ondersteuning van de organisatie, evenals vele fondsen en sponsoren. Met GOGBOT 2021 Laten we zien wat deze ondersteuning brengt. De kernorganisatie van PLANETART is in 2021 geprofessionaliseerd; met zakelijk leiding, curatorschap, productieinvesteringen en marcom. We werken volgens de codes in het culturele veld. Er is een formele Raad van Toezicht opgericht en de statuten van de stichting zijn geactualiseerd. Daarnaast is de structurele samenwerking met een aantal grote landelijke en regionale partners versterkt.
PLANETART heeft in 2021 samen met Stichting Niet Normaal INT in AVL Mundo tijdens de Rotterdam Art Week de succesvolle manifestatie FAKE ME HARD georganiseerd. O.a. 4 sterren recensie in De Volkskrant en lovende woorden van De Telegraaf.
PLANETART opereert vanuit WARP Technopolis, de creatieve broedplaats in het hart van Enschede. We faciliteren en begeleiden tientallen talenten, kunstenaars, makers en initiatieven die terug zijn te vinden in de programmering van onze evenementen. PLANETART is ook kernpartner van Cross-TIC, een talent- en ontwikkelingsprogramma voor de jonge makers van de toekomst. We dragen daarmee bij aan de ontwikkeling van de avant-garde kunst en de creatieve industrie; van wezenlijk belang voor de culturele voedingsbodem en het maatschappelijk welzijn in Enschede, regio Twente en daarbuiten.
Hulde aan al onze partners:Speciale dank aan University of Twente en Saxion voor het ontwikkelen van programma's speciaal gericht op studenten, de nieuwe generatie creative tec-makers.
GOGBOT 2021 gaf je een keuze. Toegang tot de totalitaire staat DEEP STATE 9 waar brainwashing verplicht was en de rechtspraak werd overgelaten aan robotica. Ontslagen van de verplichting om na te denken en waar je gegevens strak georganiseerd werden gebruikt voor optimaal vertier. Big tech, big data, big profit. Laat je identiteit en geld achter bij onze kassa’s en wij vermaken je. Tot de dood er op volgt.
Verzet tegen totaliteit is onvermijdelijk. Vanuit de broedplaats WARP opereerde Q. Tegenstanders van alles wat riekt naar overheersing. Een bonte verzameling van alternatieven op de totalitaire staat. Van lone-wolf complotdenkers tot hacker-collectives. Jonge rebelse talenten die de wereld met creativiteit en technologie willen verbeteren. Vrijdenkers die vluchtroutes uitstippelen. Doemdenkers die vanuit de duisternis op je jagen. Je kwam als bezoeker soms meer verward het gebouw uit dan toen je er in ging. Sommigen hebben het gebouw nooit verlaten. Is dit het alternatief dat je zocht? Gaf het je houvast?
Rondom deze uiterste polen van de INFOCALYPSE vormden zich discussies, gesprekken en workshops.
En dat is de kern van GOGBOT. Wij leggen de waanzin bloot maar bieden je ook de mogelijkheid om samen (of alleen) een nieuwe realiteit te vormen. Wij doorbreken het status quo. Onze grootste drijfveer is het aanpassingsvermogen van de mens op zijn omgeving. Het onbekende prikkelt de zintuigen. Zij die zich weten aan te passen, overleven.
Was GOGBOT 2021 geslaagd? Geen idee. De meningen waren nog nooit zo verdeeld.
Jeffrey Hofman
Zakelijk leider GOGBOT